Direktlänk till inlägg 28 november 2006

Lägg svärmor på hotell - könsdiskriminerande

Av Mariann Andersson - 28 november 2006 19:08

Park Inn gör sig skyldig till könsdiskriminerande reklam när man med meningen "Lägg svärmor på hotell" försöker locka till sig kunder. Jag har därför anmält Park Inn till ERK - Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande reklam.Park Inn-reklamen förekommer som en TV- eller video-film i monitorerna vid kassorna hos Willy:s på Björkgatan i Uppsala och på många andra ställen runt om i landet. Jag har sett den flera gånger denna vecka.Förmodligen vill annonsören anslå en lättsam ton och försöker därför skämta. Jag anser att meningen "Lägg svärmor på hotell" underblåser kvinnohat och kvinnoförakt. Den leder tankarna till gamla unkna könsdiskriminerande skämt som man trodde hör till historien. Svärmor har varit särskilt illa åtgången i dessa så kallade skämt.Enligt min mening bryter Park Inn mot den andra av de särskilda kriterier som ERK satt upp när det gäller att bedöma reklam.Denna punkt lyder 2. Reklam som direkt konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och där endera eller båda könen framställs på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam)Svärmor är ofta en stor tillgång för en familj och hon kan vara hur förtjusande som helst. Med sådan reklam cementerar man gamla fördomar.Varför inte lägga svärfar på hotell? Är det inte lika roligt? Varför inte i så fall? Därför att det inte finns några vitsar om besvärliga svärfäder i vårt mansdominerade samhälle. Ändå kan svärfäderna vara nog så jobbiga. Historiskt sett har de varit betydligt mer våldsamma och alkoholiserade än sina kvinnliga motsvarigheter. Men åtminstone det senare har man i den så kallade folkhumorn haft ett tolerant överseende med, medan svärmödrarna blivit mer illvilligt bedömda.Ordet lägg har i sammanhanget en obehaglig klang. Bjud svärmor på hotell skulle ha varit betydligt bättre. Eller ännu hellre Bjud svärfar på hotell och bjud svärmor att sova över i bästa sängen hemma.Mariann AnderssonALIDA BOK

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mariann Andersson - 13 februari 2010 14:52

Litterär Kardemumma på Stadsbiblioteket i Uppsala Det klingade vackert både på svenska och arabiska, när bibliotekarien Krister Gustavsson och skalden Jasim Mohamed läste dikter vid en litterär afton på Kafe Kardemumma vid Stadsbiblioteket i...

Av Mariann Andersson - 12 februari 2010 11:56


Fadime Sahindal var en modig kämpe för demokrati och rättvisa, inte bara för sig själv. Hon var medveten om riskerna och ville vara en förebild som inspirerade andra. För åtta år sedan mördades Fadime Sahindal av sin far i Uppsala. Vänsterparti...

Av Mariann Andersson - 10 februari 2010 07:45

SIMON ANDERSEN, Stockholm, f.1980 Utan titel II Blandteknik på duk Jag var på Liljevalchs Vårsalong häromdagen. Blev glatt överraskad. Jag hade väl inte väntat mig så mycket eftersom jag inte varit särskilt imponerad av de senaste årens s...

Av Mariann Andersson - 25 mars 2009 06:37

Wanja Lundby-Wedin tog sig fram inom den manschauvinistiska LO-organisationen. Hon använder nu ett typiskt kvinnligt knep för att rädda sig ur en knipa i männens värld: Hon gör sig dummare än hon är. Det behövs verkligen inte. Inom LO uppskattas Wanj...

Av Mariann Andersson - 27 februari 2009 10:54

Victoria! Jag är besviken. Varför förblir du inte en ogift, fri och självständig kvinna. Barn kan du ju skaffa ändå. Jag travesterar här den berömda Frihetsdikten skriven av biskop Tomas på 1400-talet:  Frihet är det bästa ting som sökas kan al...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2006 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards